Από τα πρώτα χρόνια της ελληνικής τηλεόρασης υπήρχε μια αγάπη, μια αδυναμία στη μεταφορά ελληνικών λογοτεχνικών έργων στο «γυαλί». ...

1Ο βιβλία που έγιναν επιτυχημένες τηλεοπτικές σειρές!


Από τα πρώτα χρόνια της ελληνικής τηλεόρασης υπήρχε μια αγάπη, μια αδυναμία στη μεταφορά ελληνικών λογοτεχνικών έργων στο «γυαλί». Το να «πατάει» ένα σενάριο σε ένα επιτυχημένο μυθιστόρημα αποτελούσε συνταγή επιτυχίας, αλλά και σίγουρος τρόπος για να τιναχθούν στον αέρα προϋπολογισμοί καναλιών και εταιρειών τηλεοπτικών παραγωγών.
Ίσως και γι’ αυτό τα τελευταία χρόνια – χρόνια κρίσης και στενής διαχείρισης για τους τηλεοπτικούς σταθμούς – το βιβλίο ως «λύση» για μία επιτυχημένη τηλεοπτική σειρά, όχι απλώς δεν επιλέγεται, αλλά δεν μπαίνει καν στο τραπέζι των συζητήσεων. Ακόμη και έτσι, όμως, μέσα σε 25 χρόνια ιδιωτικής τηλεόρασης (και λίγα περισσότερα, δημόσιας) η λογοτεχνία έχει προλάβει να αφήσει τηλεοπτική «προίκα» με μερικές από τις καλύτερες μεταφορές μεγάλων βιβλίων (και από την κατηγορία των best sellers) στη μικρή οθόνη.
«Ο κήπος με τα αγάλματα» - Ελένη Σαραντίτη – Παναγιώτου
Το είδαμε στην ΕΡΤ το 1981. Η μουσική των τίτλων έναρξης του Σταμάτη Σπανουδάκη έχει σημαδέψει όσους σήμερα είναι άνω των 35. Οι φάτσες των πιτσιρικάδων που πρωταγωνιστούσαν σε ένα δυνατό αληθινό παραμύθι θύμιζαν λίγο… εμάς. Τα δικά μας καλοκαίρια. Τη σκηνοθεσία της παιδικής σειράς που απευθυνόταν σε ενηλίκους υπέγραφε ο Παντελής Βούλγαρης, την παραγωγή ο«Παραμυθάς», Νίκος Πιλάβιος και μεταξύ των πρωταγωνιστών ο αξεπέραστος Μίμης Φωτόπουλοςκαι η πάντα γλυκιά Ειρήνη Κουμαριανού.


«Οι φρουροί της Αχαΐας» - Τάσος Αθανασιάδης
Το είδαμε στο Mega το 1992. Το κανάλι με τη σκηνοθετική υπογραφή του Γιάννη Διαμαντόπουλου και με ένα εξαιρετικό καστ ηθοποιών αναλαμβάνει τη διασκευή του ομώνυμου βιβλίου του ακαδημαϊκού Τάσου Αθανασιάδη. Άννα Συνοδινού, Μιμή Ντενίση, Στράτος Τζώρτζογλου, Βλαδίμηρος Κυριακίδης, Χριστόφορος Παπακαλιάτης (σε πρώτη εμφάνιση) και μια σειρά ακόμη κορυφαίων Ελλήνων ηθοποιών αποδεικνύουν ότι η λογοτεχνία χωράει στην τηλεόραση και παράγουν 40 επεισόδια υψηλής ποιότητας ηθογραφίας.

«Βαμμένα Κόκκινα Μαλλιά» - Κώστας Μουρσελάς
Το είδαμε το 1992 στον ΑΝΤ1. Και πειστήκαμε ότι κάπως έτσι είναι οι τέλειες τηλεοπτικές δουλειές: ένα δυνατό, ταξιδιάρικο βιβλίο, καλοί ηθοποιοί – Γιώργος Μιχαλακόπουλος, Ηλίας Λογοθέτης, Βέρα Κρούσκα, Γιώργος Νινιός, Κώστας Αρζόγλου, Καριοφυλλιά Καραμπέτη, κ.α – τραγούδι έναρξης από τον Γιώργο Νταλάρα, σοβαρό σενάριο και στη σκηνοθεσία ο Κώστας Κουτσομύτης. Συν το ότι ήταν η πρώτη ελληνική σειρά ιδιωτικού καναλιού που θεωρήθηκε ως η ακριβότερη των μέχρι τότε δεδομένων και έπεισε πολλούς ότι κάπως έτσι, ακριβή μεν, ποιοτική δε, θα ήταν και η συνέχεια

«Η αγάπη άργησε μια μέρα» - Λιλλή Ζωγράφου
Το είδαμε στην ΕΤ1 το 1997. Ο Κώστας Κουτσομύτης στην εξαιρετική σκηνοθεσία, η Καριοφυλλιά Καραμπέτη, η Τάνια Τρύπη, η Πέγκυ Τρικαλιώτη, η Μαρίνα Ψάλτη και η Αφροδίτη Γρηγοριάδηστους πρωταγωνιστικούς ρόλους μιας σκληρής ιστορίας γυναικών στα χρόνια του πολέμου, έτσι όπως την εμπνεύστηκε η Λιλλή Ζωγράφου. Στα τηλεοπτικά βραβεία εκείνης της χρονιάς η σειρά αποσπά βραβεία, αποδεικνύοντας ότι οι τηλεθεατές επιβραβεύουν τις καλές δουλειές, ακόμη κι όταν το περιεχόμενο προβληματίζει και στενοχωρεί ακριβώς όπως οι περισσότερες θεματικές της λογοτεχνίας.


Από τα πρώτα χρόνια της ελληνικής τηλεόρασης υπήρχε μια αγάπη, μια αδυναμία στη μεταφορά ελληνικών λογοτεχνικών έργων στο «γυαλί». Το να «πατάει» ένα σενάριο σε ένα επιτυχημένο μυθιστόρημα αποτελούσε συνταγή επιτυχίας, αλλά και σίγουρος τρόπος για να τιναχθούν στον αέρα προϋπολογισμοί καναλιών και εταιρειών τηλεοπτικών παραγωγών.
Ίσως και γι’ αυτό τα τελευταία χρόνια – χρόνια κρίσης και στενής διαχείρισης για τους τηλεοπτικούς σταθμούς – το βιβλίο ως «λύση» για μία επιτυχημένη τηλεοπτική σειρά, όχι απλώς δεν επιλέγεται, αλλά δεν μπαίνει καν στο τραπέζι των συζητήσεων. Ακόμη και έτσι, όμως, μέσα σε 25 χρόνια ιδιωτικής τηλεόρασης (και λίγα περισσότερα, δημόσιας) η λογοτεχνία έχει προλάβει να αφήσει τηλεοπτική «προίκα» με μερικές από τις καλύτερες μεταφορές μεγάλων βιβλίων (και από την κατηγορία των best sellers) στη μικρή οθόνη.
«Ο κήπος με τα αγάλματα» - Ελένη Σαραντίτη – Παναγιώτου
Το είδαμε στην ΕΡΤ το 1981. Η μουσική των τίτλων έναρξης του Σταμάτη Σπανουδάκη έχει σημαδέψει όσους σήμερα είναι άνω των 35. Οι φάτσες των πιτσιρικάδων που πρωταγωνιστούσαν σε ένα δυνατό αληθινό παραμύθι θύμιζαν λίγο… εμάς. Τα δικά μας καλοκαίρια. Τη σκηνοθεσία της παιδικής σειράς που απευθυνόταν σε ενηλίκους υπέγραφε ο Παντελής Βούλγαρης, την παραγωγή ο«Παραμυθάς», Νίκος Πιλάβιος και μεταξύ των πρωταγωνιστών ο αξεπέραστος Μίμης Φωτόπουλοςκαι η πάντα γλυκιά Ειρήνη Κουμαριανού.
«Οι φρουροί της Αχαΐας» - Τάσος Αθανασιάδης
Το είδαμε στο Mega το 1992. Το κανάλι με τη σκηνοθετική υπογραφή του Γιάννη Διαμαντόπουλου και με ένα εξαιρετικό καστ ηθοποιών αναλαμβάνει τη διασκευή του ομώνυμου βιβλίου του ακαδημαϊκούΤάσου Αθανασιάδη. Άννα Συνοδινού, Μιμή Ντενίση, Στράτος Τζώρτζογλου, Βλαδίμηρος Κυριακίδης, Χριστόφορος Παπακαλιάτης (σε πρώτη εμφάνιση) και μια σειρά ακόμη κορυφαίων Ελλήνων ηθοποιών αποδεικνύουν ότι η λογοτεχνία χωράει στην τηλεόραση και παράγουν 40 επεισόδια υψηλής ποιότητας ηθογραφίας.
«Βαμμένα Κόκκινα Μαλλιά» - Κώστας Μουρσελάς
Το είδαμε το 1992 στον ΑΝΤ1. Και πειστήκαμε ότι κάπως έτσι είναι οι τέλειες τηλεοπτικές δουλειές: ένα δυνατό, ταξιδιάρικο βιβλίο, καλοί ηθοποιοί – Γιώργος Μιχαλακόπουλος, Ηλίας Λογοθέτης, Βέρα Κρούσκα, Γιώργος Νινιός, Κώστας Αρζόγλου, Καριοφυλλιά Καραμπέτη, κ.α – τραγούδι έναρξης από τον Γιώργο Νταλάρα, σοβαρό σενάριο και στη σκηνοθεσία ο Κώστας Κουτσομύτης. Συν το ότι ήταν η πρώτη ελληνική σειρά ιδιωτικού καναλιού που θεωρήθηκε ως η ακριβότερη των μέχρι τότε δεδομένων και έπεισε πολλούς ότι κάπως έτσι, ακριβή μεν, ποιοτική δε, θα ήταν και η συνέχεια.
«Η αγάπη άργησε μια μέρα» - Λιλλή Ζωγράφου
Το είδαμε στην ΕΤ1 το 1997. Ο Κώστας Κουτσομύτης στην εξαιρετική σκηνοθεσία, η Καριοφυλλιά Καραμπέτη, η Τάνια Τρύπη, η Πέγκυ Τρικαλιώτη, η Μαρίνα Ψάλτη και η Αφροδίτη Γρηγοριάδηστους πρωταγωνιστικούς ρόλους μιας σκληρής ιστορίας γυναικών στα χρόνια του πολέμου, έτσι όπως την εμπνεύστηκε η Λιλλή Ζωγράφου. Στα τηλεοπτικά βραβεία εκείνης της χρονιάς η σειρά αποσπά βραβεία, αποδεικνύοντας ότι οι τηλεθεατές επιβραβεύουν τις καλές δουλειές, ακόμη κι όταν το περιεχόμενο προβληματίζει και στενοχωρεί ακριβώς όπως οι περισσότερες θεματικές της λογοτεχνίας.
«Η Αίθουσα του Θρόνου» - Τάσος Αθανασιάδης
Το είδαμε στο Mega το 1998. Πάλι από τον βραβευμένο και πολυμεταφρασμένο ακαδημαϊκό Τάσο Αθανασιάδη που εμπνέει μία από τις πιο ακριβές τηλεοπτικές παραγωγές στην Ελλάδα. (Ο «μύθος» θέλει το κάθε ένα από τα 26 επεισόδια της σειράς να στοιχίζουν γύρω στο 1 εκ. δρχ.!). Και κάπως έτσι κάνει εντυπωσιακό ντεμπούτο η Μαρία Ναυπλιώτου και αξέχαστο φινάλε ο κορυφαίος Έλληνας κωμικός Νίκος Ρίζος, ο οποίος πεθαίνει την ίδια μέρα με το μεγάλο φινάλε της σειράς. Άλέκος Αλεξανδράκης, Ρένη Πιττακή, Άρης Λεμπεσόπουλος, Αλέκος Συσσοβίτης και πολλοί ακόμη συμπληρώνουν ένα απαιτητικό καστ.

«Ο Ιούδας φιλούσε υπέροχα» - Μάιρα Παπαθανασοπούλου
Το είδαμε το 1999 στον Alpha. Για κάποιο λόγο, η ιστορία μιας γυναίκας που ζει έναν αδιέξοδο γάμο και δεν βρίσκει ευτυχία ούτε στον εραστή και πατέρα του παιδιού της, θεωρείται έξοχη ιδέα για τηλεοπτική σειρά. «Ντύνεται» μουσικά με το υπέροχο τραγούδι που ερμηνεύει η Γλυκερία και το τηλεοπτικό κοινό βλέποντας τη Μαρία Τζομπανάκη να παιδεύεται ανάμεσα στον Δάνη Κατρανίδη και τον Δημήτρη Λιγνάδη επικροτεί την επιλογή του καναλιού.

«Οι μάγισσες της Σμύρνης» - Μάρα Μεϊμαρίδη
Το είδαμε στο Mega το 2005. Ένα bestseller της αποκαλούμενης γυναικείας λογοτεχνίας, αφού κάνει τον απαραίτητο θόρυβο στις προθήκες των βιβλιοπωλείων, βρίσκει τη θέση του στη τηλεόραση. Με ακριβά γυρίσματα, συναρπαστική πλοκή που εκτυλίσσεται μεταξύ του «σήμερα» και της ξελογιάστρας Σμύρνης του 1887, η Φιλαρέτη Κομνηνού, η Μαρία Τζομπανάκη και η Μαρίνα Καλογήρου με δεκάδες άλλους ταλαντούχους αναλαμβάνουν να εξηγήσουν γιατί μια ιστορία με ξόρκια, μαντζούνια και γητείες μιας άλλης εποχής έπρεπε να γίνει και τηλεοπτική σειρά και το καταφέρνουν άριστα. Τη σκηνοθεσία υπογράφει και πάλι ο Κώστας Κουτσομύτης.

«Το 10» - Μίτια Καραγάτσης
Το είδαμε στον Alpha το 2007. Και θυμηθήκαμε από τι υλικά είναι φτιαγμένες οι καλές τηλεοπτικές δουλειές. Από θεατρικούς ηθοποιούς αξιώσεων, όπως ο Δημήτρης Καταλειφός η Ρένη Πιττακή, η Ελένη Κοκκίδου και πολλοί ακόμη ταλαντούχοι ηθοποιοί της γενιάς μας που μπήκαν στο πνεύμα των ταξικών συγκρούσεων που μαίνονται στα παλιά οινοποιεία του πλούσιου Καλογερά και έδωσαν μια άψογη τηλεοπτική δουλειά, βασισμένη σε ένα ημιτελές πλην αριστουργηματικό μυθιστόρημα.

«Γιούγκερμαν» - Μίτια Καραγάτσης
Το είδαμε στον ΑΝΤ1 το 2007. Βασισμένο, επίσης σε μυθιστόρημα του Καραγάτση, η σειρά επιχειρεί να προσεγγίσει τη θυελλώδη ζωή του Φιλανδού αξιωματικού του τσαρικού στρατού, Βάσια Κάρλοβιτς Γιούγκερμαν, που υποδύεται ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης. Βέβαια, παρά τα ακριβά γυρίσματα σε Κωνσταντινούπολη, Αγία Πετρούπολη, Βιέννη και Γκρενόμπλ και παρά τις φιλότιμες προσπάθειες των ηθοποιών – μεταξύ των οποίων η Φιλαρέτη Κομνηνού, η Ταμίλα Κουλίεβα, η Φαίη Ξυλά, η Ζέτα Μακρυπούλια και πολλοί και ταλαντούχοι ακόμη το κανάλι «αποσύρει» τη σειρά, λόγω χαμηλής – τότε – τηλεθέασης.

«Το Νησί» - Victoria Hislop
Το είδαμε το 2010 στο Mega. Η Victoria Hislop «συναντά» τη Μιρέλλα Παπαοικονόμου και η δεύτερη αναλαμβάνει να κάνει σενάριο ικανό να «θρέψει» 26 επεισόδια το 512 σελίδων βιβλίο της. Το αποτέλεσμα ανταμείβει και τους πιο απαιτητικούς. Η Σπιναλόγκα, νησί μαρτυρίων για ασθενείς με Νόσο του Χάνσεν, «αναβιώνει» ακριβώς έτσι όπως υπήρξε από το 1939 έως το 1957 και ταλαντούχοι ηθοποιοί – Στέλιος Μάινας, Κατερίνα Λέχου, Γιάννης Στάνκογλου, Αιμίλιος Χειλάκης, Γιούλικα Σκαφιδά, Αλέξανδρος Λογοθέτης, Ευγενία Δημητροπούλου, κ.α- χαρίζουν δυνατές τηλεοπτικές στιγμές και συμμετέχουν στην πιο ακριβή τηλεοπτική σειρά της τελευταίας 10ετίας με κόστος 150.000 ευρώ ανά επεισόδιο.

0 σχόλια:

Εκδόσεις Ψυχογιός

Εκδοτικός Οίκος Λιβάνη

Εκδόσεις Παπαδόπουλος

Εκδόσεις Αέναον

Public

Sponsor

Find Us On Facebook

Social Share

Συνολικές προβολές σελίδας